The Walking Dead – četvrta sezona

„Biće sve gore, ljudi će postajati sve besniji i nestrpljiviji, a to sve će ići do krajnjih granica… u mnogo šta ćete teško moći da poverujete. Eskaliralo je i ubrzo će to svima postati jasno“.

Živi mrtvaci od ove jeseni su ponovo na ekranima tv prijemnika koji imaju sreću da su povezani na izvor signala koji nije ubska kablovska televizija. Iza nas su ostale tri sezone The Walking Dead, pune događaja koji istovremeno lede krv u žilama i teraju na razmišljanje. Za one koji do sada nisu pratili seriju, napisao sam kratak i prigodan promotivni tekst, a ako među vama ima i nekih koji nisu pratili četvrtu sezonu, napominjem da ću se osvrnuti na događaje iz prethodnih pet epizoda.

Nakon pada Vudberija, preživeli stanovnici došli su u zatvor, gde su ih starosedeoci primili i rasporedili po blokovima. Zatvorske ograde dele ih od „šetača“, a svako je dobio svoje zaduženje, uspeli su da odneguju par domaćih životinja i sredili su baštu. Deluje kao da su uspostavili neki normalan život, onoliko koliko pojam normalnog može imati to značenje u postapokaliptičnom svetu.

Zlo ne miruje i stanovnici se razboljevaju. Stari Heršil utvrđuje da obolevaju od neke vrste gripa, koji zahvata i respiratorne organe, pa se svi uguše u sopstvenoj krvi. U prethodnim sezonama saznali smo da su svi preživeli zaraženi i da se nakon smrti pretvaraju u zombije, pa su naši junaci rešili da bar pokušaju da spreče smrt izazvanu gripom. Nekolicina njih kreće u potragu za lekovima i hranom i tu upadaju u scene koje će znati da cene svi ljubitelji akcije.

Neću vam prepričavati šta se dešavalo u četvrtoj sezoni opisujući scenu za scenom, već želim da ukažem na određena pitanja koja serija postavlja i jedan odgovor zajednički za sve. Malo je onih koji su shvatili da ovo nije bezumni survival horor gde svaka epizoda mora imati akcijom nabijeni deo, nakon čega ćemo oduševljeno reći „vau, jesi video kako im je Mišon poskidala glave onim Hatori Hanzo mačem„. Naravno, postoje i takvi delovi i jasno je da su neophodni i poželjni u serijama ovog tipa, ali ključne stvari vidimo kroz dijaloge glavnih junaka koji su se našli u prilici da načine odlučujući izbor.

Kao običnog gledaoca, mene lično bi zanimalo odakle je virus došao, tj. kako je nastao i kako je, za relativno kratko vreme, uspeo da od zemlje napravi pustoš? Priznajem, davanje odgovora na to bi seriju dovelo u rang sa klišeiziranim ostvarenjima sličnog tipa. Nema druge, nego bi se otkrilo da je virus dospeo u vazduh nesrećnim slučajem ili neuspelim eksperimentom. Možda bi scenarista bio maštovit, pa to iskoristio kao oruđe zaverenika novog svetskog poretka, koji će pokoriti stanovnike koje smatraju suvišnim, kako bi uspeli da ostvare neke svoje paklene planove o dominaciji bez otpora. Ispostavilo bi se da je nekome od njih ostalo još malo ljudskosti, pa bi anti-virus umnožio i sprečio dalju zarazu i na taj način ispao heroj, žrtvujući nemerljiva blaga koja bi mu pripala po osnovu pripadnosti toj zavereničkoj grupi i posedovanju lekova i informacija.

Zaista, kada bi se to desilo i serija imala završetak nalik nekoj od izmišljenih situacija, ne znam da li bi ostao pravi ljubitelj koji ne bi bio razočaran. Sav trud oko dijaloga i držanje u neizvesnosti pali bi u vodu, a nije da nema pitanja koja bi mogla otkriti suštinu čovekovog bića.

„Kako čovek reaguje u kriznim situacijama?“ je, po meni, pitanje svih pitanja i odgovor otkriva kakav je neko zaista, ispod svih fasada koje gradi odećom, ponašanjem, obrazovanjem.

Krizna je situacija i kada u kući nema dovoljno novca za sve planirano, a šta je to naspram sloma sveta i pojave živih mrtvaca… Tek kad se osoba nađe u situaciji u kojoj mora načiniti neki izbor kako bi uspeo da reši problem, padaju sve maske koje su manje ili više uspešno nošene pre toga.

Setimo se Šejna, čiji izbori su uvek uspeli da ogole prirodu njegovog ponašanja. Koliko god se krio u liku poštenog policajca i kućnog prijatelja, nije mu dugo trebalo da proglasi Rika za mrtvog, a sebe za zaštitnika njegove porodice. Da li je mogao drugačije da reaguje u drugoj sezoni, kada je zajedno sa jednim od farmera sa Heršilove farme, otišao u nabavku lekova, iz koje se vratio sam? Zar njegova objašnjenja nakon povratka ne govore kakav je izbor učinio i zbog čega je odlučio da svesno žrtvuje tog čoveka?

Četvrta sezona se, više nego bilo koja od prethodnih, bavi pitanjem moralnog i zakonitog, bespotrebnog i svrsishodnog. Kerol bez sekunde premišljanja ubija i spaljuje dvoje obolelih od gripa, pravdajući se da je to bilo neophodno zbog sprečavanja epidemije među stanovnicima zatvora. Smatra da je bila jača od ostalih i sačuvala ih, bez obzira što je ubila žive ljude koji su možda mogli biti spašeni.

Cela jedna epizoda će proći pre nego što shvatite da život bez zakona nije moguć, a kazna koju joj je izrekao Rik, simbolično – bivši šerif, predstavnik zakona, gora je od svih mogućih koje postoje u našem svetu. Kerol je izbačena iz zajednice i prepuštena da sama luta po bespućima, tražeći hranu i zaklon. Autori su u toj sceni podržali stav da ono što nije moralno istovremeno nije ni zakonito, što je kamen spoticanja velikih pravnih stručnjaka tokom vekova razvoja te divne nauke. Izgleda su i preljubu, kao nešto nemoralno, ali neregulisano pravnim normama, okarakterisali kao razlog za retribuciju i oduzimanje života Šejnu i Lori?

Heršil, vernik koji se i dalje drži Biblije, govori da se sve ovo dešava sa razlogom i da ne smeju odustati od borbe za život i zdravlje bilo kog čoveka. Njegov rezon je „ako nas je ovo već zadesilo iz nekog razloga, mora doći i neko rešenje“. I dok su svi likovi „sivi“, niko nije ni potpuno crn (osim Crnaca 😉 ) ni potpuno beo (osim Karla, koji je stvarno beo belac 😉 ), Heršil je nekako najpribližniji najvećem pozitivcu u seriji, ako zanemarimo drugu sezonu i njegovo licemerno ponašanje spram mrtvaca van njegove farme i onih koji su bili u ambaru.

Kuda vodi zaslepljenost mržnjom i da li osoba zaslužuje drugu šansu? Autori serije su pokušali da kroz likove Mišon i Tajrisa daju odgovore i na ova pitanja. Naravno da ne vodi nikuda i naravno da svako zaslužuje drugu šansu, što ćete videti kroz nekoliko epizoda i dijaloga sa ostalim likovima. Čini mi se da su ti odgovori davani i tokom prethodnih sezona, ali moram priznati da na to nisam obraćao previše pažnje. Jedan razlog više i opravdanje što seriju gledam opet od prve epizode, kao što sam činio tri puta sa „Lost“.

Odgovor koji sam pominjao na početku teksta je jednostavan. Ukoliko bi svi oni uspeli da zanemare razlike i međusobna trvenja i stave dobrobiti cele zajednice ispred interesa pojedinca, možda bi uspeli da promene sistem, bilo da je to politički sistem ili društvo koje se bori da se ne raspadne pred apokalipsom.

Ovo je bio samo deo stvari kojima se serija bavi, a obzirom da se nalazimo na trećini emitovanih epizoda i da nas tek čeka povratak jednog dragog lika, izuzetno profilisanog negativca, verujem da će biti još mnogo pitanja i nedoumica. Za sada smatram da je ovo dovoljno da privuče i nekoga ko se pomalo plaši maski zombija ili je mislio da preskoči hack’n’slash seriju, ne znajući da ne radi o pukom ubijanju nemrtvih.

Glumačka postava je ostala manje-više nepromenjena u odnosu na prethodne sezone, pa su glavni likovi i dalje Andrew Lincoln (Rik Grajms), Steven Yeun (Glen), Chandler Riggs (Karl Grajms), Norman Reedus (mnogima omiljeni Deril), Melissa McBride (Kerol), Lauren Cohan (Megi), Scott Wilson (starac Heršil od stotinu ljeta…), Danai Gurira (Mišon), David Morrissey (vrhunski glumac u ulozi antiheroja Guvernera)…

Možda će producenti rešiti da naprave neki prequell ili spin-off, videćemo tokom naredne godine, ali neće pogrešiti ni ako seriju završe onako kako su planirali – što je informacija koju u ovom trenutku ne posedujem. U svakom slučaju, mislim da će uticaj TWD na ovaj žanr biti nemerljiv i da po svemu postavlja nove standarde.

Advertisements

Šta ti kažeš na sve ovo?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s