Amsterdam: Grad greha

Miris kafe širio se kafeom „Kadinsky“. Nalazim se u ćošku ulice Brener. Jako sunce mi i dalje bije u lice. Neprestano. Evo i jutra, sija. Žardinjere dalje krase ovu ulicu. Ispijam kafu. Lagano. Ništa lepše.

Zanimljivi su ovi kafici, znate… Od ranog jutra dođete, sednete, poručite jutarnju kafu, uzmete novine. Čitate šta se dešava i udišete taj amsterdamski šmek. Bela je šoljica za kafu, glanc bela i čista kao ovaj predivni grad. Znate one skučene ulice, drvene kafiće? Ruže i božure što vise iz saksija sa uličnih lampi? Uske ulice ispunjene malim prodavnica suvenira, seks šopova, raznih svetlećih prolaza koje vode u stare muzeje i galerije? E upravo te, da, što ispune srce kad se šetaš njima, i sve je u trenutku tu – sitno, skučeno, magično.

Ulice su pune ljudi, da. Ništa neuobičajno za Amsterdam. Grad hedonizma, seksa, droge i mladalačkog ludila koji seže u granice abnormalnog. Pravo je mesto za one koji zele da se provedu kao nikada pre. Počevši od zanosnih gej parada, preko dana „Duvanja Marihuane“ pa do takozvanih „Milkšejk festivala“, vaše vreme neće biti uzalud bačeno ovde. Ulice su čiste, šarene. Ljudi piju Hajneken i samo Hajneken. Žive na tome, može se reći.

One drvene klupe pored kanala u Amsterdamu.Mislim da je dovoljno reći da su srećnici oni koji žive u ovom holandskom gradu. Obavezno posetite kuću Ane Frank i muzej Van Goga. Mislim da ne postoji izgovor koji možete dati, a da ne posetite ova mesta. Distrikt crvenih svetala je neopisiv noću. Užitak je za svaku osobu, naravno. Grad nije toliko urban, zagušen, kao što se da očekvati. Naprotiv, svaki dan je kao da počinjete život iz početka. Ljudi su jako prijatni i uvek su spremni da vam pomognu i pruže bilo koju vrstu informacije koja vam je potrebna.

Sledećeg dana sam otišao u Roterdam. Uf, taj grad… Smešten je između reke Meze i Rajne kod Severnog mora. Cela površina leži ispod nivoa istog. Srušen je do temelja za vreme Drugog svetskog rata, pa ponovo izgrađen, što ga čini različitim od drugih holandskih gradova. Sam po sebi grad nije mnogo posećen i nema mnogo turista, al’ opet, odaje utisak prave metropole. Izdvajaju se gromni soliteri sa modernim stilom gradnje i ne toliko zanimljive luke. Ogromni akvarijum, koji sadrži najveći broj riba ovog sveta je jako poznat. Jako je skup grad i ako ste u oskudici sa novcem, ne pomišljajte na ovo mesto.

Holandjani su ljudi otvorenog srca i uvek nasmejani. Nisam znao zašto, al’ kad sam došao i ja u tu famoznu državu, postao sam i ja mnogo nasmejan. Ne treba nam kiša londonska, niti parfemi iz Pariza, niti lepe Nemice sa Oktobar festa. Amsterdamski vazduh, pivo i dobre naočare. Da se sve lepo vidi, udahne i proživi. U ovu državu sam došao da vidim kako to žive Holanđani. I video sam! I zemlja i ljudi su užasni: od prvog trena su mi uzeli i srce i dušu! Ne odlazim odavde!

Nisam siguran da li je moj slučaj tipičan. Pa ipak, posle prve posete kao gost iz inostranstva, ili odeš iz Holandije zauvek, ili prestaneš da je gledaš kao inostranstvo.

A sada me izvinite, vratio sam se ponovo u Amsterdam, i stiže mi druga kafa. Uf, al’ sam euforičan, navukao sam se na ovaj amsterdamski život. Pozdrav iz moje utopije, a vi kako hoćete!

2 Comments Add yours

Šta ti kažeš na sve ovo?

