Kraj Dijaloga

„Kitnjaste su moje reči, a vi goli preda mnom;
Vi zahtevaste svetlost Raja, sad pregovarate s demonom.“

Prema redosledu (pri)kazivanja: Levijatan, Hael

„Tri… Sedam… Devet… Kreni!“

„Ja sam otelotvorenje glasa koji u glavi slušaste,
Ja sam vaš današnji domaćin…
Čemu uopšte predstavljanje, vi dobro znate ko sam.“

„Panter… Lav… Vučica…“

„Gosti povratnici, gde ste dosad bili?

„Tako si se obratio i prošloga puta,
Malo inovacija uvedi, ljudi vole novitete!“

„Imaš pravo, ali…
Nije li ironično – iako zanimljivo je jako –
Da inovacije uvodim u Atrijum,
Kad ovde se vraća svako?
Istinu ću reći, jer ja samo istinu i pričam – moj posao je dosadan!
Hiljadama godina teče ista priča,
Svako kaže da neće dalje od ovoga,
Obavezno se, plačući, kaju…“

„Meni nije ništa bolje,
Al’ još imam volje da mirišem njihov strah;
Oči im uznemirene, ruke ukočene, kratak njihov dah,
Kada bi znali šta ih zapravo čeka,
Ne bi bila dovoljna tri veka
Da svemu tome se od srca načude…“

„U pravu si –
Ja se epilogu ovoga već u sebi smejem,
Iako ni našim vernim gostima
Ni čitaocu skitnici
Ništa jasno nije.“

„Objasni, objasni, imaju pravo da znaju!
Gosti će svakako videti šta se dešava iza ovih vrata,
Ali to još dugo neće videti oni
Koji upravo ovaj dijalog čitaju.
U prvom obraćanju ostadosmo dužni objašnjenje,
Moj saradnik vama će to lepše objasniti,
Haele, tvojih pet minuta počinje sad…“

„Dragi čitaoci, stiže objašnjenje za kojim gorite!
U Dijalogu prvom, bejasmo: smrtni ljudi, Levijatan i ja –
Iako ljudi se ni čuli nisu, oni ni sada nemaju moć govora,
Njihova dela za života govore umesto njih.
Nalazimo se ispred raskošnog Atrijuma, koji je upravo veoma tih,
Jer očekuje goste.
To su naši gosti koji uvek nam se nekako vrate,
Na Zemlji mnogo su grešili i sad u svečanu salu treba da uđu.
Ja ih dočekujem, moj saradnik zapisničar je, ali i duhovit demon,
Svojim šalama razbijamo strah od večne osude.“

„Mi smo oni koji će dočekati i vas,
A kuda ćete vi otići, to izbor je vaš.
Data nam je moć da u stihove pretočimo najcrnje vaše misli,
Ali i da ih osvetlimo upravo istim stihovima.“

„Levijatan – uvek kontradiktoran,
Ali đavolski precizan i za šalu oran!“

„Hael – uvek blagoglagoljiv,
Neumoljiv, ali jedini milostiv.“

„Eto, draga publiko, objasnili smo vam suštinu –
Ali šta ćemo sa gostima koji osudu čekaju?
Da li ima smisla kazniti ih tek sada?
Zaista, da li ima smisla…
Mada, mi njihovu sudbinu već znamo,
A pošto svakom svetu uvek zabave manjka,
Mi se sa gostima samo igramo.
O toj igri već je pisano u jednoj pesmi,
To je igra devet krugova.“

„Da li su krivi ili nisu krivi?
Da li da ih kaznimo jer su grešili dok su bili živi?“

„Dobra stvar je da demoni odlučuju o tome;
Da čovek istinski može da osudi drugog čoveka,
Osuđenik bi na lomači goreo i goreo bi doveka,
Kao što već kroz milenijume miris truleži nevinoga
Maskira lažan sjaj onoga
Koji zapravo vatru zaslužuje.
Ali, priznajem, ja već ne znam šta sa njima da radim,
Umorio sam se od njihovog laganja, vraćanja ka nama…“

„Presudi im onako kako ljudi umeju.“

„Ah, takve gnusne misli ni demoni nemaju!
Ne zbunjuj nam publiku, mi nismo kao ljudi,
Mi, evo, dajemo i treću šansu…“

„Tri magičan je broj, Haele!
Zašto ponovo ih puštaš da u život se vrate
I da glupo pogreše gde grešili su već?
Zar ne bejahu ovde sedam dana,
U svetu između crnog i belog,
Zar ne rekoše da se nama neće vraćati?
U prošlom životu bio sam vuk,
Kao životinja zaklao sam ovce mnoge,
I to časnije je
Nego živeti na dve noge.“

„Kako da ih osudim kada ne znaju
Koja im je kazna ako prave greške?
Neka budu moj teret!
Gosti dragi, vratite se na Zemlju
I gledajte da ne vidimo se više…
Ako pogrešite ponovo, u Pakao ću sa vama,
A vi radite tako da Paklu, od ovoga,
Ne budete bliže.“

„Stotinama vekova sarađujem sa tobom,
A da te razumem ne mogu ni mrvu;
Jesi li demon ili anđeo?
Dokle ćeš im poklanjati nove početke,
Milost u tvojoj prirodi nije…
Ti radiš protiv ovoga mesta,
U krug ćeš nas vrteti dovek.
Šta si bio u prošlom životu?“

„Odgovor je težak:
Bio sam čovek.“

„Poput grčkih svih bogova,
I on je samo đavo.“ (Faust)

Pročitajte još: Ugasi svetlo

Šta ti kažeš na sve ovo?

