Prolog

Živim, evo, već hiljadama godina. Prisustvovao sam rađanju svake civilizacije, klicao dok sam gledao njihove uspone, bio razočaran padom svake…

Svedočio sam svemu, prvom čoveku u Africi, procvatu Egipta, bahanalijama starog Rima, okrutnom kolonijalizmu od strane svetskih imperija, humanizmu Italije, svemu sam bio svedok, ali još ne videh toliko lica, toliko lepote i stradanja u jednom danu, kao što gledam sada na Zemlji.

Gledao sam muke Pakla i blaženstva Raja, ali nikada ne osetih oba na jednom mestu. U meni je nežnost klavira i tama orgulja, ali u tvojoj vrsti je nešto jače i od nežnosti i od tame: u tvojoj vrsti je sve što je oduvek postojalo, odjednom! Nigde ne videh toliko uzajamne ljubavi i toliko uzajamne mržnje! Toliko duše imate da se i anđeli samih sebe stide, i toliko ste bezdušni da vam demoni s oduševljenjem kliču…

Večna lomača je ništavna spram jačine vaših međusobnih osuđivanja i večni mir je ništavan spram jedne sekunde vaše međusobne ljubavi. Ni najduhovitiji demon ne može biti zabavniji od srećnog čoveka, ni najsvetliji anđeo ne može biti svetliji od vaših srca!

Zato sada postavljam pitanje: ko ste vi?

Ja sam Mudrost svoga sveta, ali vaš put ne mogu ni da nazrem; idete li unazad ili unapred? Koračate li ka vrhu ili sami sebe vučete ka kraju? Jer, jedne sekunde živite rasparčani, sledeće sekunde svi dišete istim tempom, uz istu želju za vazduhom. Kuda vodi vaš boravak u ovom prostoru?

Ako verujete da svaki čovek posle života dobije ono što je zaslužio, verujte i meni na reč: mi već odavno ne znamo kuda da vas posle svega pošaljemo…

Šta ti kažeš na sve ovo?

