Lena Kovačević: Džez će ipak opstati

Lena Kovačević smatra se jednim od najznačajnijih muzičara nove generacije čiji muzički stil odiše jedinstvenim spojem pop i džez muzike. Nakon što je diplomirala na prestižnom muzičkom konzervatorijumu u Amsterdamu, izdala je dva albuma za domaće tržište. Njen album „San“ proglašen je za najbolje prodavani album muzike celog regiona. Karijeru je započela 2004. godine turnejom sa jednim od najboljih orkestara u Holandiji, nastupala je na brojnim festivalima u Evropi, a njen treći album pod nazivom „Džezeri“ predstavlja omaž pesmama koje Lena posebno voli i to u novim aranžmanima Vladimira Nikolova (orkestracija sa Oskarom nagradjen film „The Artist“). Post – produkcija albuma rađena je u Njujorku i Beogradu. Trenutno piše originalnu muziku koju u Njujorku producira jedan od poznatih američkih producenata Mr.Godfrey Diamond, a projekat je namenjen stranom tržištu.

full-lena-9

 

O buntu u tinejdžerskim danima, o tome kako je pevati pred holandskom kraljicom, o životu u Amsterdamu, o opstanku džeza u Srbiji, kao i o tome zašto je odlučila da se vrati u Srbiju, razgovarali smo sa Lenom Kovačević za Zabavište.

 

 

U tinejdžerskim danima važili ste za buntovnicu koja pokušava da se uklopi. Zašto ste uopšte pomišljali da se uklopite i u čemu se ogledao taj bunt?

U osnovnoj školi primorani ste da učite raznorazne predmete, a mene je zanimala najviše muzika. Zanimalo me je i crtanje, sve u svemu umetnost i kreativnost. U tom smislu sam imala neku svoju struju i ponosna sam sto sam se izdvajala jer sam posle krenula u Srednju muzičku školu, gde sam uvidela da ima jos ljudi koji su kao ja. Delili smo zajednička interesovanja i shvatila sam da smo zapravo svi bili buntovnici u tom periodu.

 

Kako je izgledao vaš život u Amsterdamu?

Život u Amsterdamu je stvarno bio divan. To je bilo jedno veliko iskustvo za mene. To je jedan pre svega zanimljiv grad jer je velika evropska metropola, u kojoj živi veliki broj umetnika. Ima mnogo različitih tehnologija, industrija… U Amsterdamu sam doživela i luksuz malog grada jer Amsterdam nije kao Pariz i London gde je potrebno dva sata da biste stigli do željenog mesta, već biciklom stižete svuda za jako kratko vreme. Ja sam čak i do fakulteta išla biciklom.

 

Kakav je osećaj pevati pred holandskom kraljicom?

Utisak je bio lep iako sam se malo smrzla od treme jer smo imali koncert na velikom stadionu. Do nas je bio kraljevski marš koji pripada kraljevskom orkestru a koji je bio tu zbog kraljičinog prisustva. Pored mene je bio kolega koji je pevao sa mnom. Svetlo je bilo upereno u nas, a svuda okolo je bio potpuni mrak. Osećala sam se poluživo, ali znala sam da je tu bila kraljica i sve u svemu bilo je lepo.

„Za album „San“ birala sam samo pesme koje stvarno volim i bilo mi je zanimljivo što su različiti autori u pitanju jer mogu neku svoju nit da povežem kroz sve te različite senzibilitete pesama i u tom smislu je ovaj album za mene bio izazov.“

Zašto ste se odlučili da se iz Amsterdama vratite u Srbiju?

Zaista me ništa nije primoralo. Dobila sam stipendiju u Njujorku na jednom fantastičnom Menhetn mjuzik fakultetu i na leto, kada je trebalo da odem u Njujork 2007, spakovala sam se i došla u Beograd. Sticajem okolnosti koje su mi se desavale odlučila sam da preskočim jedan semestar i u okviru tog semestra sam odlučila da više ne želim da idem u Njujork, da mi se više uopšte ne studira i da ne želim da ponovo prolazim sama kroz nešto što sam već jednom prolazila u Amsterdamu. Kada sam konačno vagala odlučila sam da će mi baza biti Beograd, ali da ću se naravno truditi da što više radim po svetu.

Album „San“ iz 2013. ocenjen je jednim od najpriznatijih na domaćoj muzičkoj sceni. Birali ste pesme Vlade Georgijeva, Dina Merlina, Đordja Marjanovica, Zdravka Čolića…Na koji način ste vršili odabir pesama koje će se naći na tom albumu?

Vrlo jednostavno. U suštini sam birala samo pesme koje stvarno volim i bilo mi je zanimljivo što su različiti autori u pitanju jer mogu neku svoju nit da povežem kroz sve te različite senzibilitete pesama i u tom smislu je ovaj album za mene bio izazov.

Prvi tiraž vašeg najnovijeg albuma “Džezeri”  rasprodat je za samo mesec i po dana. Na disku, koji je objavljen i u digitalnom izdanju, nalaze se džez obrade najvećih hitova Momčila Bajagića Bajage. 

Moja želja bila je da kompozicije koje ljudi dobro poznaju čuju iz jednog sasvim novog ugla i da, putujući kroz muziku i vreme, kroz pop-džez kolaž Bajagine pesme osete u drugačijem tonu i senzibilitetu.

„Moja misija je da džez muziku na pitak način približim onima kojima nije mnogo bliska.“

12316067_10153276808343061_4738002442034505537_n


Bajaga je znao za ovaj projekat jer je on i uradio aranžmane pesama. Njemu se ova ideja jako dopala. Nema mnogo muzičara koji bi uradili to jer njihove pesme su njihov maternji jezik i to je materija koju oni vole. Jako mi se dopadaju reakcije na album, što potvrđuje to da je rasprodat za mesec i po dana, a to je u današnje vreme  u kome niko ne kupuje CD fantastično. Sada smo u drugom tiražu i album bi trebalo da izadje u Sloveniji i Hrvatskoj.

 

Šta trenutno slušate i čitate?

Trenutno najčešće slušam MTV jer mislim da konačno možemo čuti  fenomenalne muzičare posle pauze od nekoliko godina. Sada su se vratile dobre pesme na scenu, kao i dobri muzičari poput The Weeknd, Edd Sheeran i mnogih drugih dobrih i talentovanih muzičara. Trenutno čitam knjigu koja se zove „Francuskinje se ne goje“ Đulijana Mireja.

„Džez će opstajati kao što je i opstao godinama. Iako ne postoje radio – stanice i iako ne postoje kanali sa džez muzikom, džez ipak uspeva da se održi i da na koncertima okupi publiku.“

Šta biste poručili mladim piscima, umetnicima, muzičarima?

Preslišajte sebe koliko vam je do nečega zapravo stalo. Da li vam je stalo toliko da ne možete da jedete, spavate i živite ili vam je to samo zabava koju će kasnije neko drugo interesovanje lako da zameni?

Šta mislite o opstanku džeza u Srbiji?

Džez će opstajati kao što je i opstao godinama. Ono što je dobro je da imamo velike koncerte koji su puni. Recimo, 2013. smo imali prepun Dom sindikata što znači da je publika tu. Iako ne postoje radio-stanice i kanali sa džez muzikom, džez uspeva da se održi.

 

Pratite Lenu Kovačević na njenom zvaničnom sajtu

Foto: Lična arhiva

Razgovor za Zabavište vodili: Ana Conić i Miloš Jeličić

Pročitajte još: Intervju sa glumcem Ljubomirom Bandovićem

Šta ti kažeš na sve ovo?

