Beleženja iz prevoza Vol.2

on

„Javni prevoz nije više jeftin, zato o njemu pristaju da pišu samo hrabri.“

                     Ivana Peško o knjizi „Beogradska beležnica“ Siniše Stojanovića 

Predstavljamo vam kratke priče nastale u okviru mini- literarnog konkursa Beleženja iz gradskog prevoza, inspirisane romanom „Beogradska beležnica“ Siniše Stojanovića.

Nikada na ovim ulicama ne mogu da budem nasamo sa gradom.

Moju mamurnu glavu koja bi samo da kroz prozor autobusa gleda u grafite, koji su svuda na svetu isti, uvek dočekaju umorni ljudi čije prve smene počinju prerano. Za to vreme moj pijani prijatelj u nekom tramvaju peva pesme o ljubavi, jer sve su o tome, a ona gospođa što čita Markesovu knjigu podiže glavu i smeška se.

Ne znam šta se dogodilo sa čovekom koji je jednog dana ušao u tramvaj broj 9, predstavio se kao kralj univerzuma i najavio da planira sve da nas ubije.

Valjda mu je plan propao, a i ona flaša rakije mu je ispala iz džepa.

Jovana Ranković

Autobuse volim u principu. Ne znam zašto i kako, ali ja sam takav.

Kada sam bio mali sedeo bih sa majkom na prvom sedištu skroz napred. Imitirao bih tada vozača, dohvatio onu šipku ispred prvog sedišta i to bi mi bio volan. Kako vozač vozi, ja bih takođe vozio upravljajući kobajagi, kao volanom, onom šipkom… Kako vozač stane na stanici i ja bih na stanici kao stao… Kad on stisne dugme, a i ja stisnem onaj šraf neki pored i uzviknem pcsssss…

A onda se otvore vrata.

Tako bih svako malo kao klinac vozio autobus i ja.

Danas ih isto volim, nekada u njima stojim, nekada sednem. Uvek me je strašio kondukter. Danas me tako straše ovi iz bus-plusa. Dok do skora nisam imao posao nikako nisam imao ni kartu. Onda uđe kondukter, svakog časa bi ulazili… A ja nadjem foru, i dok on prilazi ja bih se već pretresao po džepovima… On bi me već pustio i otišao, a ja bih nadalje tražio kaobajagi po džepovima i novčaniku kartu koju ni nemam zapravo. Ako razumeš, on misli da je imam, zato kao tražim. Kada mi to par puta nije prošlo oni bi počeli i da me izbacuju. Tada sam čak, jer su mnogo izbacivanjem dosađivali, jednog otvoreno pozvao da se bijemo itd. Danas isto ponekad, iako imam posao, a i kartu uglavnom. Nekada nemam pa se, eto, oni i ja nadalje gunjamo.

U busu sam radio svašta, inače, prevozio bubnjeve na svirke, mnogo puta na ulične svirke sa bubnjem, jednom sam zaboravio školski ranac u srednjoj, jednom svirao frulu kao cigani, jednom recitovao Desanku Maksimovic itd. Jednom sam se skoro i onesvestio u autobusu iz ko zna kojih razloga kao klinac. Volim ja gradske autobuse – za mene je to jedan posve poseban svet.

Boris Dinić

Pročitajte i pobednička beleženja iz gradskog prevoza

Screenshot 2017-01-31 20.06.14.png

Vožnja gradskim prevozom priča je za sebe.

Autobus je mesto sukoba bogatih i siromašnih, muškaraca u odelima koji negde žure i nestrpljivo gledaju na sat dok „putujući“ svirači rastežu svoje harmonike i pevaju pesme koje nekako svi znamo. Nađe se tu i neki penzioner ili penzionerka koji će te podići sa mesta koje si zauzeo ili zauzela, iako ti je temperatura zaista visoka, a ti već kasniš na fakultet.

Biće tu i razmirica i uvreda, ali svi se ujedine kada uđe kontrola. Tada na par minuta, na nekoliko stanica, utihne sve; sve sem nekog nesrećnika koji nema kartu i koji brže-bolje smišlja izgovore.

Čudno je mesto taj gradski prevoz.

Tu se mogu naći i mladi i stari, i poslovni ljudi i bebe u kolicima nesvesne važnosti vremena i novca. Svi oni žive nezavisni jedni od drugih, ali sve ih povezuju sitnice.

Vladimir Terzić

Nastaviće se…

foto: Vavilon RTS

Knjigu Beogradska beležnica potražite u Delfi knjižarama i u izdavačkoj kući Kovačnica priča

 

Šta ti kažeš na sve ovo?

