Izložba ratnih fotografija „Lekcije iz ’91.“ u Muzeju istorije Jugoslavije

U Muzeju istorije Jugoslavije, 28. februara u 18h, biće otvorena izložba ratnih fotografija „Lekcije iz ’91.“ kustoskinje dr Sandre Vitaljić.

„Nisam srećan što sam imao priliku da snimam ove fotografije, ali sam zadovoljan što se i nekoliko mojih fotografija nalazi na izložbi“, počinje priču jedan od autora, fotograf Dragoljub Zumurović.

„Bila je to razmena srpskih i hrvatskih zarobljenika. Dvadesetak autobusa sa zarobljenim Hrvatima stajalo je kod Sarvaša. Novinarima je bio zabranjen ulaz u njih. Slučajno je jedan ruski vojnik stajao na ulazu u jedan autobus. Iz razgovora sam saznao da je iz Kazanja, a kako sam ja upravo završio snimanje za knjigu o tom gradu lepo smo se ispričali i on mi je krišom dozvolio da uđem u autobus.

16998709_1065241370287582_4728293810389313155_n.jpg
foto: Dragoljub Zumurovic

Zaprepastilo me je ponašanje vojnika prema zarobljenicima. Tražili su da dižu tri prsta i pevaju pesmu „Srbija nije mala, tri put’ ratovala…“ i sve koji to nisu hteli, tukli su. U jednom trenutku vojnici su izašli iz autobusa i ja nisam izdržao, a da ne kažem zarobljenim Hrvatima da ti vojnici koji su ih maltretirali ne predstavljaju Srbe, već ljudski talog i zamolio ih da zbog toga ne omrznu ceo srpski narod. U tom trenutku autobus je iznenada krenuo i neplanirano sam prešao na hrvatsku teritoriju. Tamo sam nastavio da snimam.

Ponašanje tamošnjih vojnika bilo je potpuno drugačije: uredno obučeni, uglađeno su se ponašali prema srpskin zatvorenicima. Ipak, jedan vojnik je uz smešak upitao zatvorenika: „Šta je Mile, što hramlješ? Juče si bio potpuno zdrav“. Ovaj mu je odgovorio: „Znaš ti dobro. Celu noć ste nas tukli“.

Tako sam saznao sličnost i razliku – Srbi su tukli zarobljenike pred novinarima, a Hrvati u zaključanim podrumima. Što bi rekla moja baba „Svi smo mi ista g….“

16997819_1065960563548996_8329867815359991722_n.png

Kada sam pokušao opet da uđem u autobus koji je sad prevozio srpske zarobljenike nazad u Srbiju, nisu mi dali. Srećom, video sam da svi zarobljenici prolaze kroz jedan veliki šator gde ih prskaju nekim prahom. Stavio sam foto-aparat ispod jakne i ugurao se među zarobljenike i tako ušao u autobus.“

Radove Dragoljuba Zumurovića možete pogledati OVDE

Autori fotografija čiji će radovi biti predstavljeni na izložbi su: Darko Bandić, Nina Berman, Matko Biljak, Renato Branđolica, Davor Višnjić, Božidar Vukičević, Zijah Gafić, Željko Gašparović, Tom Dubravec, Amel Emrić, Dragoljub Zamurović, Romeo Ibrišević, Srđan Ilić, Zoran Jovanović Mačak, Milomir Kovačević Strašni, Borut Krajnc, Saša Kralj, Rikard Larma, Pol Lou, Entoni Lojd, Antun Maračić, Sajmon Norfolk, Nebojša Radosavljević Raus, Imre Sabo, Željko Sinobad, Tone Stojko, Srđan Sulejmanović Suki, Pavo Urban, Velija Hasanbegović, Toni Hnojčik, Filip Horvat i Miloš Cvetković.

Izložba „Lekcije iz ’91.“ po prvi put u ovom obimu okupila je fotografe iz cele regije i nekoliko međunarodnih fotografa kako bi na jednom mestu prikazala ratne godine na tlu bivše Jugoslavije. Na ovoj izložbi prikazane su fotografije nastale na svim zaraćenim stranama. Sve te fotografije i danas nose snažne emocionalne naboje, a i sami fotografi, kada im se raćaju, preživljavaju ponovo sopstvene ratne košmare.

Izložbu u Beogradu organizovao je Foto-savez Srbije u saradnji s Muzejem istorije Jugoslavije. Ona je deo većeg projekta organizacije Društvo za evropsko zavest iz Maribora, čiji su partneri Foto-klub Maribor, Međunarodni festival fotografije Organ vida i Foto-savez Srbije. Projekat podržava EU fond Evropa za građane. Pre Beograda, izložba je bila prikazana u Zagrebu i Mariboru. Biće otvorena do 26. marta 2017. godine.

Naslovna fotografija: Saša Kralj
Šta ti kažeš na sve ovo?

