Mary Edith Durham: Ub 1904

U 11 smo stigli u Ub, i imala sam puno vremena na raspolaganju da se zabavim. Sedeći na klupi kod vrata gostionice, pravila sam igračke od papira za decu, i ubrzo se polukrug mršavih dečaka našao oko mene. Mala romska devojčica gledala ih je sa nadmoćnim prezirom.

Čim su se udaljili, prišla je i sela kraj mene, sa držanjem nekoga ko vam čini uslugu. Bila je to malecna devetogodišnjakinja, ali sa stavom nekoga ko ima pedeset godina.

„Ja sam ciganka“, reče ona. „Odakle si ti?“

Rekla sam joj, ali ona nikad nije čula za moju zemlju.

Bila je tamna kao kupina, i na sebi nije imala ništa sem prljavog starog haljinčeta jarkocrvene boje čiji su porubi popustili. Klatila je nogama i uperila svoje crne sjajne oči u mene; njena kosa, rekla mi je, bila je mnogo bolja od moje; kao dokaz toga skinula je žutu maramu u koju je glava bila umotana i pružila mi na uvid malu, prljavu pletenicu kao ugalj crne kose, u koju su bile udenuta tri ili četiri novčića, koje mi je sa oduševljenjem pokazala. Bila je to banka u kojoj je ona upravo otvorila račun. Odmah sam joj dala novčić od dva penija koji je ona prihvatila sa velikim zadovoljstvom.

Čovek na susednoj klupi bacio je opušak cigarete, i ona ga zgrabi kao mačka miša. Kad se vratila, obazrivo je gledala unaokolo da bude sigurna da ga niko drugi neće primetiti, a onda, sakrivena iza mojih sukanja, izvukla je ispod haljine zavežljaj napravljen od maramice, i sa velikim ponosom pokazala gomilu opušaka i drugih vrednosti.

Ukazala sam im puno poštovanje; novi član dodat je kolekciji, a onda je sve ponovo sa velikom pažnjom vraćeno nazad. Zatim je probala da se napravi kao da je u pala u nesvest. Mumlajući nešto što nisam razumela, provirila je je kroz vrata gostionice.

Pod je bio prekriven opušcima. Ušunjala se i obazrivo se kretala, brzo i u tišini. Gostioničaraka i većina drugih ljudi dobro su je videli; mislim da im ni najmanje nije smetalo da počisti đubre sa poda. Ona je, međutim, to radije videla kao opasnu napadačku misiju, obrađujući teren sa naučnom preciznošću, sakupljajući usput, i izašavši ponovo van sa svojim posedom, sa žarom u očima poput njenih predaka koji su krali konje.

Pokazala mi je svoj ulov, pošto je smatrala izvesnim da sam ja osoba puna razumevanja; a pošto ima razloga da verujem da je jedan od mojih predaka prodavao konje u vreme kraljice Elizabete, moguće je da imamo neke zajedničke ideje.

Do momenta kad su kočije i moji saputnici bili spremni, pričala sam sa nekoliko drugih ljudi, i osećala se u Ubu kao kod kuće. Na putu je bilo toplo. „Trgovac“ i vozač su to veoma dobro osećali, pa smo stajali na svim česmama gde su pili velike količine hladne vode. Kao posledica toga, obilno su se znojili.

Nakon što su popili po sedam ili osam čaša, nasuprot mojoj jednoj, počeli su da brinu o meni, a kad su saznali da sam se muvala po ulicama Uba umesto da idem da spavam kao što su to njih dvojica učinili, bili su još zapanjeniji, i predvideli da ću kad stignemo u Obrenovac biti potpuno iscrpljena. Tamo smo bezbedno stigli oko 2.30, bez mog očekivanog kolapsa.

(odlomak iz knjige Through the Lands of the Serb (1904) – u prevodu Kroz srpske zemlje)

mary edith durhamO autoru: Mary Edith Durham (ћир. Мери Едит Дарам; 8. decembar 1863 – 15. novembar 1944) je bila engleska putnica, umetnica i spisateljica koja je postala poznata po antropološkim zapažanjima o životu Srba i Albanaca s početka 20. veka. Meri Edit Daram je bila saradnica na Kraljevskom antropološkom institutu, članica Kraljevskog instituta za međunarodne poslove i autorka nekoliko antropoloških knjiga. Dobar poznavalac balkanskih prilika, Meri Daram je od 1900. godine boravila bar petnaestak puta na Balkanu (Crnoj Gori, Bosni, Srbiji, Albaniji), najpre u službi britanskog Forin ofisa, a potom zbog sopstvenih antropoloških istraživanja.

Šta ti kažeš na sve ovo?

