Dan Mladosti ’81 (muka nas manje normalnih)

Kako su se bližile `80-e, izgledalo je kao da cela „ona“ naša država nešto ozbiljno radi. Iako smo se pripremali da će ceo život biti mir, a kao da će sutra biti rata, čini se da je ono „malo sutra“ ipak mnogo brže dolazilo od ostatka života. Nama je bilo dovoljno malo masti i aleve paprike na hleb, pa da ceo dan vodimo našu politiku, osvajajući bezbrižno zauzete teritorije po celom gradu, ne sluteći da će neki od nas kroz jednu deceniju, i nešto malo više, zadužiti prave uniforme i puške, na mnogim vitalnim tačkama „odbrane Srpstva“.

Ono što smo prvo naučili, bilo je da se dobro i organizovano delimo. Tako smo se mi ubski „kenjci“ delili na „gornjane“ i „donjane“, na one iz parka i one iz vrtića, na kauboje i Indijance, na neizbežne partizane i Nemce (bivalo je ponekad i „domaćih izdajnika“) na „Zvezdaše“ i „Partizanovce“, na one koji piju „Koka-Kolu“ i „Pepsi“, , na one koji nose „Adidas“ i „Pumu“, “Najke“ i „Starke“, „Levis“ i „POP 84“. Kad smo stigli do „Pino Silvestre“ protiv „Briona“ i „Pitralona“, mislili smo da smo porasli.

Najveća svečanost za nas mlade pionire bio je rođendan druga Tita. Tada smo dočekivali i ispraćali „štafetu mladosti“, svirali i pevali na stadionu i gradskom parku. Jedino šta sa ovim spektaklom nije bilo kako valja, jeste što je bio totalno predvidljiv. Uvek je dolazio u maju, završavao se na stadionu JNA i uvek je moralo biti sve pod konac i pod budnim okom bezbedonosnih službi i likovima tipa Alekse Žunjića, a da slučajno unutrašnji neprijatelj ne pokvari zabavu, a bivalo je i toga. Ako neko slučajno zaboravi tekst, odigra pogrešan korak, odsvira pogrešnu notu, odmah je izazivao sumnju u odanost revoluciji.

Meni lično umalo da sav onaj pojedeni hleb izađe na nos, jer do tada još uvek nisam kapirao da se između svih onih podela, delimo još i na debele i mršave (normalne). Ja sam na žalost pripadao grupi manje normalnih. I dok je i „golubu Radoju“ bilo jasno da će posle maja `80-e sve biti drugačije i da Dana mladosti uskoro neće ni biti, mi smo se u Srbiji takmičili ko će napraviti i lepši i veći doček Joškine štafete.

Već maja 1981. na Gradskom stadionu više od 2.000 učesnika, uglavnom učenika osnovnih i srednjih škola ubske opštine priredilo je slet za skoro 4.000 gledalaca. Program su mesecima temeljno pripremali nastavnici Milena Jovanović, Živko Mlađenović, Vidosav Trifunović, Živadin Marković i Života Blagojević. I dok su se oni svojski trudili da urade svoj deo posla, neko se opet potrudio, od onih „Žunjića“, da primeti da moja malenkost sa 30 kilograma više i nije baš reprezentativan primerak Brozovog pionira, i da slabo koračam kroz zadato gradivo. Lako je bilo Milidži, Saji, Goši, Darku, Salketu, Minji, Ljubi i ostalima da u crnom šortcu, marke kombinata „Sport“, i atlet majici izgledaju kao Gladijatori.

Moja muka je bila, osim kako sakriti sve što se prelivalo, kako i čučnuti i ustati, a pri tom ne zaboraviti sve zamišljene kreacije. Osim toga, previše sam blenuo u trikoe koleginica iz pionirske zajednice, tako da sam polako ali sigurno postao problem. Na moju sreću ipak je razum prevladao, mada sam bio jasno obeležen, skoro kao Zoran iz kultnog filma „Tito i ja“. Stavili su me u jednu lakšu grupu, gde se nije tražilo čučanje, klečanje i skakanje, tako da sam nastupio na tom, a i na sledećem sletu 1982. godine.

Svestan da je moj problem sa težinom mogao dovesti do ozbiljnih posledica po moju karijeru, rešio sam da se kasnije distanciram od, kako debelih, tako i mršavih, tako da budem ni tamo ni ovamo. Sletova za Dan mladosti više nema, ali nikad se ne zna.

Ipak, da ne zaboravim i ovo, 25. maja 1968. godine najuspešniji pioniri sa Uba: Radoslavija Spasić, Dragica Milićević, Olga Ječmenica, Vesna Lazić, Aca Milutinović, Dragan Marković-Bronza, i Veljko Veselinović, dobili su priliku da lično čestitaju rođendan doživotnom predsedniku u njegovoj rezidenciji u Beogradu. Na rastanku su im, za uspomenu na taj dan, spakovali po jednu lepu bombonjeru da ponesu kući. Meni sigurno ne bi dali istu. Čisto da se ne ugojim.

Šta ti kažeš na sve ovo?

